RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Tarikh : 27 Ogos 2008
Masa : 11.30 – 12.30
Kelas : 4 K
Bilangan murid : 38 orang
Mata Pelajaran : Bahasa Melayu
Tajuk : Keretapi
Tema : Era Sains dan Teknologi
Hasil
Pembelajaran:
Fokus Utama:-
2.2 Melaporkan
sesuatu perkara dengan menggunakan bahasa yang sesuai dan tepat.
Aras 2 (i) menyampaikan maklumat penting tentang
sesuatu perkara
Fokus sampingan:-
5.1 membaca
kuat perkataan dan ayat dengan sebutan dan intonasi yang betul dan memahami perkara yang dibaca.
Aras 1 (i) membaca perkataan frasa dan ayat yang
mengandungi ayat tunggal dan ayat
majmuk dengan sebutan dan intoansi yang betul.
Objektif
pengajaran:-
Pada akhir
pengajaran ini, murid akan dapat:-
1) membentangkan
hasil maklumat penting tentang keretapi.
2) Membaca
perkataan, frsa dan ayat yang mengandungi ayat tunggal dan ayat majmuk dengan
sebutan dan intonasi yang betul.
3) Membina ayat
secara lisan dengan perkataan antonim
Sistem Bahasa:-
1) tatabahasa - antonim
2) intonasi - teka
teki
3) kosa kata - keretapi,
komuter, landasan
Pengisian
kurikulum:-
Ilmu - sains
Nilai - menjaga
kemudahan, menjaga kebersihan, kerjasama
Kemahiran Menilai
Tambah:-
a)
kemahiran
berfikir – menjana idea,
menyusun atur
b)
kecerdasan
pelbagai _ muzik
BBM:
i)
seni
kata lagu
ii)
petikan
iii)
gambar
iv)
gelung
v)
landasan
vi)
kad
perkataan
vii)
audio
viii)
Kad
misteri
ix)
kotak
misteri
x)
Beg
kotak
Pengetahuan Sedia
ada: Pelajar pernah menaiki kenderaan awam
Masa / Langkah
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti
|
Catatan
|
Set Induksi
(5 minit)
|
1. Teka-teki
2. Kad misteri
3. Soalan (lisan):
i) Apakah yang
terdapat dalam gambar ini?
ii) Apakah
fungsi benda yang terdapat dalam gambar ini?
Jawapan:
i) kereta api,
gerabak
Tajuk:
Keretapi
|
1. Guru
mengedarkan lirik lagu teka-teki kepada murid.
2. Guru meminta
murid-murid berdiri dan bersama-sama menyanyikan lagu teka-teki untuk kad
misteri yang dipaparkan di hadapan kelas.
3. Guru membuka
setiap petak mengikut urutan yang betul.
4. Murid-murid
akan meneka gambar disebalik kad misteri.
5. Murid-murid
akan membuat gaya seperti keretapi bergerak diikuti dengan bunyi keretapi.
6. Murid dapat
mengaitkan jwapan dengan pelajaran hari ini.
|
BBM:
1. Lirik lagu
(lampiran 1)
2) Kad misteri
3) CD lagu
KMT:
1. Kemahiran
berfikir, menjana idea
|
Langkah 1
(15 minit)
|
1. Petikan Teks
”Keretapi”
2) Aktiviti
Membaca:
- senyap
- kelas
-kumpulan
-individu
|
1. Guru
mengedarkan petikan bertajuk ’keretapi’ kepada murid-murid.
2. murid
diminta menelitinya dan membaca petikan secara senyap.
3. murid
diminta membaca kuat mengikut intonasi yang betul secara kelas dan kumpulan.
4. murid-murid
lain diminta mendengar dan meneliti teks sambil memahami certia tersebut.
|
Petikan teks.
(lampiran 2)
|
Langkah 2
(15 minit)
|
Pembahagian
kumpulan:
1) Monorrel
2) Komuter
3) Putra LRT
4) STAR
LRT
5) KLIA
Ekspress
6)
Keretapi Wap
|
1. Guru
mengedarkan beg kotak kepada murid.
2.
Murid mengambil satu kertas yang terdapat dalam beg kotak tersebut.
3.
Murid dibahagikan kepada kumpulan mengikut gambar
keretapi.
4. Guru
mengedarkan kad ayat kepada setiap kumpulan.
5. Guru meminta
wakil kumpulan menyusun kad ayat di papan tulis.
6. Kumpulan
yang menyusun dan membentangkan maklumat dengan betul akan diberikan mata
ganjaran.
7. Mata
ganjaran akan dikumpulkan di papan markah.
8. kumpulan
yang memperolehi mata yang banyak dikira pemenang.
|
BBM.
1. Beg kotak
2. gambar
(lampiran 3)
3. Kad ayat
4. Papan markah
KMT:
1. Kemahiran
berfikir
2. menyusun
ayat
3. menjana idea
Kaedah:
Teknik
Koperatif
|
Langkah 3
( 5 minit)
|
Tatabahasa:
Antonim
i)
cepat
ii)
murah
iii)
kelebihan
iv)
ditarik
v)
menuruni
|
1. Guru
menerangkan maksud antonim
2. murid
menyebut perkataan yang ditaip tebal dalam teks.
3. Murid
mencari maklumat antonim bagi perkataan-perkataan tersebut.
4. Guru memberi
contoh ayat daripada satu perkataan antonim tersebut.
5. Murid-murid membina ayat secara lisan daripada
perkataan antonim tersebut.
|
BBM:
Kad perkataan
|
Langkah 4
(20 minit)
|
1) Tempat :
Dewan
2)
Permainan stesen beracun
i)
stesen utama
ii)
stesen beracun
iii)
stesen tatabahasa
iv)
stesen pengayaan
v)
stesen pemulihan
Latihan:
Pengayaan
(lampiran 5)
Pemulihan
(lampiran 6)
|
1.
Murid-murid diminta beratur seperti keretapi dan bergerak menuju ke dewan.
2. Guru
menerangkan syarat-syarat permainan kepada murid-murid.
3.Murid-murid
berdiri dan memulakan aktiviti di
stesen utama.
4.
Murid-murid akan bergerak seperti keretapi dengan iringan muzik.
5.
Apabila muzik berhenti murid juga dikehendaki berhenti.
6.
Murid yang berada di stesen beracun diminta untuk mengambil kertas dalam kotak misteri.
7. Nama
murid yang bertuah akan disebut dan murid itu perlu menjawab soalan tersebut.
8.
Murid yang berhenti di stesen tatabahasa pua, akan mencabut dua keping kertas
dari kotak misteri.
- kotak
pertama- soalan
- kotak
kedua – nama kumpulan.
9. kumpulan
yang bertuah dalam cabutan itu akan menjawab soalan.
Jawapan yang
betul akan mendapat mata ganjaran.
10. Murid akan
terus bermain dan aktiviti akan berulang sehingga tamat permainan.
11. Guru akan
mengagihkan murid-murid mengikut stesen pemulihan dan pengayaan untuk
menjawab latihan.
|
BBM:
1) Dewan
2) Landasan permainan
3) Sketer
4) Gelung Rotan
5) Soalan
(lampiran 4)
6) Kotak
misteri
7) Kertas nama
KMT:
Kecerdasan
Muzik
Kemahiran
berfikir
Menjana idea
|
Penutup
(5 minit)
|
1) Penerapan nilai
i)
bersyukur
ii)
menjaga
kebersihan
iii)
menjaga
kemudahan awam
iv)
penyampaian
hadiah
2) lagu: keretapi
|
1. Guru
merumuskan isi pelajaran.
2. Guru menerapkan
nilai-nilai murni dan menyampaikan hadiah kepada kumpulan yang menang.
3. Menyanyikan
lagu ”keretapi” secara bersama-sama.
|
BBM:
Seni kata lagu
(lampiran 7)
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan